Legfrissebb cikk a blogon

Fabulo.hu: Hobbiból lett vállalkozás – ma már 3 országban működnek sikerrel

E-mailt kérek az újdonságokról

Ezt a mezőt ne töltse ki:
Az e-mail megadásával elfogadja az adatvédelmi irányelveket
 

On-Page tényezők

Az On-Page tényezők hatással vannak a weboldal vagy webáruház elhelyezkedésére a keresési eredményekben, és szerves részét képezik a keresőoptimalizálásnak (SEO). Az off-page tényezőkkel ellentétben az on-page tényezők sokkal könnyebben befolyásolhatók, mert közvetlenül egy adott weboldal felépítéséhez kötődnek.

Milyen On-Page tényezők léteznek?

  • Meta Title (címsor)
  • URL-címek
  • Forráskód érvényessége
  • Címek
  • Oldalbetöltési sebesség
  • Reszponzív dizájn
  • Domain
  • A szöveg kettőssége
  • Belső linkek
  • Máshova mutató linkek
  • ALT szöveg
  • Oldaltartalom
  • Meta Description
  • Indexelés

1. Title

A Title (címsor) az oldal legfontosabb metacímkéje. És mik azok a meta tagek? Egy adott weboldal forráskódjának fejlécében szereplő címkék, amelyek információkat továbbítanak a keresőmotorok robotjainak. A Title az egyik legfontosabb SEO tényező. Ideális esetben 60–65 karaktert, de legfeljebb 70 karaktert tartalmazhat. Megjelenik a keresési eredményekben (SERP). Fontos, hogy tartalmazzon olyan kulcsszót / kifejezést, amelyet az emberek keresnek.

2. URL

Az URL szintén fontos On-Page tényező. Alapja az, hogy rögtön az elején egy egyértelmű szerkezetet kell választanunk, és ahhoz minden esetben ragaszkodnunk kell. Egy ilyen URL-nek csak minimálisan szabad változnia. Ha módosítani kell a címeket, mindig irányítsuk a régi URL-t az újra, lehetőleg a 301-es állapotkóddal. Az URL kulcsszava/kifejezése segít kiegészíteni az oldal relevanciáját a keresési lekérdezéshez. Ha lehetséges, ügyelni kell az egyszerűségre.

3. HTML kód érvényessége

A forráskódnak jó minőségűnek és hibamentesnek kell lennie, hogy a keresőmotorok jól tudjanak tájékozódni az oldalon. Tartsa be a szintaxis és a szemantika szabályait. A kód ne legyen túl nagy, és lehetőleg ne tartalmazzon olyan elemeket, amelyeket a robotok nem tudnak feltérképezni. Ez vonatkozik pl. a JavaScriptre, amelyet a keresőmotorok nem képesek lefuttatni, vagy csak nagyon nehezen. Ezért a JS-t csak akkor javasolt használni, ha a tartalomnak nincs „SEO potenciálja”.

4. Címek

A címsorok (H1-H6) az oldal szövegének kategorizálásában segítenek. A főcím általában a legmagasabb szintű H1 címsor, ez gyakran a cikk címe. A szöveg szerkezetét a H2 alcímsor is segíti. Bár a címsorok jelentőségét időnként megkérdőjelezik, továbbra is az a szabály, hogy nem szabad például a H1-ről a H3-ra ugrani, a H4-gyel folytatni, majd visszaugrani például a H2-re. Ez nem is annyira a robotok, mint inkább az olvasóközönség szempontjából fontos. A szöveget elsősorban az ő számukra logikusan kell felépíteni. Az oldalon mindig legyen egy legmagasabb szintű H1 címsor, a Google azokat kivételes esetekben a SERP-ben jeleníti meg a meta title helyett.

5. Betöltési sebesség

Alapvető fontosságú, hogy egy weboldal gyors legyen, különösen mobiltelefonokon. A Google a betöltési sebesség alapján is rangsorolja a weboldalakat. Meghatározó lehet annak a szempontjából, hogy egy adott kulcsszóra/kifejezésre milyen pozíciót ér el a weboldal. A lassú betöltés a weboldalak indexelését is veszélyeztetheti.

6. Reszponzív dizájn

Amióta a Google az alapján indexeli a weboldalakat, hogy azok mennyire jól jelennek meg a mobilkészülékeken (Mobile-first indexing), a reszponzív dizájn rendkívüli jelentőséggel bír. Weboldala vagy webáruháza ezért legyen ún. „Mobile-friendly”. Kerülje el a tartalom indexelésével és a rossz pozíciókkal kapcsolatos problémákat, és nyújtsa ugyanazt az élményt a látogatóknak asztali számítógépen és mobiltelefonon is.

7. A domain neve és életkora

Az On-Page SEO-ba tartoznak a domainek is. Ha a domain nem promotálja a brandet, elnevezésének a weboldal témaköréhez kell kapcsolódnia. Viták tárgyát képezi a domain életkorának a webhely SERP-ben való megtalálhatóságára gyakorolt hatása is. A régebbi domainek nagyobb tekintéllyel bírnak, ez egyszerűen tény. Egy idősebb, minőségi linkprofillal rendelkező domain eleve dominanciát ígér.

8. Kettőzött tartalom

Ez számos weboldal és webáruház nagyon gyakran előforduló hiányossága. Mit jelent valójában a kettős tartalom? Ha az „A” oldal tartalma megegyezik vagy túlságosan hasonlít a „B” oldal tartalmához, duplicitásról beszélünk. Nagyszámú duplicitás esetén a keresőmotorok figyelmen kívül hagyhatják az oldalt. Időnként szükségünk van arra, hogy a hasonló oldalak megmaradjanak az interneten, de ezek közül csak egyet akarunk megtalálni a keresési eredmények között. Erre a kanonizálás szolgál.

9. Belső átlinkelés

A belső linkek fontos jelzést adnak a robotok számára. Ennek legfőbb oka az ún. link-juice, azaz a weboldalak rangsorolásának továbbítása. A belső linkek viszonylag nagy súllyal bírnak, és minden esetben bele kell őket foglalni a linképítési stratégiába és magába a weboldal felépítésébe. Segítenek ugyanis a felhasználók vezetésében a weboldalon. A belső átlinkelés ún. morzsanavigációt is magában foglalhat.

10. Más weboldalakra mutató linkek

A keresőmotorok nemcsak a visszamutató linkeket veszik figyelembe, de a weboldalról más helyekre mutató linkeket is. A weboldalához kapcsolódó oldalakra hivatkozik? Nagyszerű! Mérvadó weboldalakra hivatkozik? Szuper! Ügyeljen rá, hogy ne hivatkozzon irreleváns weboldalakra!

11. Alternatív képszöveg (ALT leírás)

A képek optimalizálásáról sem szabad elfeledkeznünk. A kép alapú keresés évről évre egyre nagyobb szeletet hasít magának a látogatási tortából. Töltse ki a képeknél az ALT szöveget, és mondja el a keresőmotoroknak, hogy mi látható a képen. Az ALT szöveg a látássérült felhasználók számára is nagy segítséget jelent.

12. Oldalszöveg

Magának az oldal szövegének természetesnek kell lennie. A kulcsszavak olyan számban legyenek az oldalon, hogy ne zavarja az olvasási élményt. Más szóval, az embereknek írjon, ne a robotoknak. Ezenkívül ne túlozza el a szövegek kiemelését a <strong> taggel. Mindig tartsa szem előtt az olvashatóságot, hasznosságot és áttekinthetőséget.

13. Meta Description

Egy további meta tag. A Description csak a keresőmotorok számára látható, de megjelenik a SERP-ben. Ideális esetben 120–150, de legfeljebb 160 karaktert tartalmazhat. Különben előfordulhat, hogy nem jelenik meg a keresési eredmények között, és a Google más tartalmat választ az oldalon. Nincs közvetlen hatása az elért pozíciókra, inkább a CTR-hez kapcsolódik.

 

14. Indexelés

Az indexelés egy kulcsfontosságú On-Page tényező. Hogyan tudjuk befolyásolni vagy segíteni? Az egyik ilyen segédeszköz a robots.txt fájl, amely a weboldal gyökérmappájában található. Ebben például korlátozásokat tudunk beállítani a robotok számára (csoportosan és külön-külön), hogy csak a weboldalnak ahhoz a részéhez férjenek hozzá, amelyet fel akarunk térképeztetni velük. A weboldal jobb indexelésére szolgál az oldaltérkép XML formátumban, más néven a sitemap.xml fájl. Ez a fájl abban segít, hogy a robotok gyorsabban indexeljék a weboldalakat. Az oldaltérkép lehetőleg mindig csak a fontos oldalakat tartalmazza.