Legfrissebb cikk a blogon

Fabulo.hu: Hobbiból lett vállalkozás – ma már 3 országban működnek sikerrel

E-mailt kérek az újdonságokról

Ezt a mezőt ne töltse ki:
Az e-mail megadásával elfogadja az adatvédelmi irányelveket
 

Black Hat SEO

A Black Hat SEO olyan tiltott eljárások összességét jelöli, amelyek célja, hogy növeljék egy adott weboldal rangsorolását, és javítsák a keresőmotorokban elért pozícióját. Ezeket a technikákat a keresőmotorok használati feltételei is magukban foglalják, használatukat a gyakorlatban szankciókkal is büntetik.

A Black Hat SEO olyan tiltott eljárások összességét jelöli, amelyek célja, hogy növeljék egy adott weboldal rangsorolását, és javítsák a keresőmotorokban elért pozícióját. Ezeket a technikákat a keresőmotorok használati feltételei is magukban foglalják, használatukat a gyakorlatban szankciókkal is büntetik. Mi az a Black Hat SEO, és honnan ered a neve? A „Black hat” kifejezés (magyarul fekete kalap) a westernfilmekből ered, ahol a „rosszfiúk” fekete kalapot, a „jófiúk” fehér kalapot viseltek (lásd: White Hat SEO). Jelenleg a „Black Hat” kifejezéssel a hackereket vagy a számítógépes vírusok fejlesztőit jelöljük.

Milyen Black Hat SEO technikákat ismerünk? Nézzünk meg közülük 12-t:

1. Cloaking

Az egyik legismertebb Black Hat SEO technika, amelyet a keresőmotorok szankciókkal büntetnek. Mi is az a cloaking? Egyszerűen fogalmazva, ha ön a keresőmotorok felé más tartalmat jelenít meg, mint amit a felhasználó lát.

A keresőmotorok számára készített verzió úgy van kialakítva, hogy a lehető legjobb rangsorolást érje el. Tehát a keresőmotor olyan szöveget és linkeket lát az oldalon, amelyeket a felhasználó nem lát. Hogyan történik a szöveg elrejtése? Ennek több módja van:

  • a betű és a háttér színe ugyanaz
  • a betűméret 0
  • a linkek egy karakterre mutatnak
  • a szöveg CSS segítségével a képernyőn kívül helyezkedik el
  • képek felcserélése szövegre
  • fizetős tartalom csak keresőmotorok számára
  • az indexből kizárt tartalom átirányítása az indexelt tartalomra

A Google és más keresőmotorok ismerik ezeket a cloaking technikákat. Rövid távon javíthatja a weboldal rangsorolását, de már nem egyszer megtörtént, hogy szankcióval sújtották az effajta kijátszást. Egy szankcionált weboldal megmentése pedig rengeteg időbe, erőfeszítésbe és pénzbe kerül.

2. Keyword Stuffing

A keyword stuffing, magyarul kulcsszóhalmozás egy másik tiltott gyakorlat a Black Hat SEO keretében. Ez egy olyan szöveget jelöl, amely túl van töltve kulcsszavakkal a cikk metacímkéiben és törzsében. Így nemcsak nehezen olvasható, de büntetendő is.

Korábban ez a gyakorlat viszonylag nagy sikerrel működött. Ma már a keresőmotorok gyorsan felismerik a mesterséges kulcsszóhalmozást. Ha el szeretné kerülni, hogy kizárják weboldalát az indexelésből, vagy hogy megbüntessék, kezelje bölcsen a kulcsszavakat.

3. Automatizált tartalom

Az automatikusan generált szöveg az egyik leggyakoribb visszaélés. Elvileg ez nem tiltott technika. Bevált gyakorlat, hogy a webáruház keretében a fontos kategóriák leírását manuálisan írjuk, a többinél ésszerű mértékben automatizált szöveget használunk. A legfontosabb az, hogy a szöveg ne tűnjön mesterségesnek.

Az automatizált tartalommal azonban nagy számú céloldalt szerezhetünk különféle long tail kifejezésekre, minimális erőfeszítéssel. A szövegben általában hiányzik a formázás, stílus vagy például a bekezdések. Ez a keresőmotorokban az egész weboldalnak árthat. Csökkenhet a rangsorolása a keresőmotorokban, vagy akár büntetést is kaphat érte.

4. Doorway oldal

A doorway page a cloakinghoz hasonlóan megpróbálja becsapni a keresőmotorokat. A gyakorlatban ez egy olyan weboldalt jelent, amelyet közvetlenül a robotoknak hoztak létre. A cél az, hogy minél jobb pozíciót szerezzen a keresőmotorokban. Egy ilyen oldal vagy egy másik céloldalra vezet, vagy olyan kihagyhatatlan hirdetést tartalmaz, amely kattintásra ösztönöz.

A cloakinghoz hasonlóan a doorway oldal is rövid távon sikeres lehet, és javíthatja a rangsorolást. Viszont egy olyan manipulatív gyakorlatról van szó, amit a keresőmotorok szankcióval büntetnek.

5. Linkfarm

A linkfarmok kölcsönösen összekapcsolt weboldalak, amelyek célja, hogy visszamutató linkeket generáljanak. Ezek lehetnek például egy tulajdonos különböző weboldalai, amelyeket a rangsor javítása érdekében kapcsolnak össze. A gyakorlatban például olyan katalógusokkal találkozhatunk, amelyeknek semmilyen valódi tartalma nincs. A keresőmotorok ezeket is szankcióval büntetik. És nemcsak a linkfarmokat, hanem a linkfarmokat átlinkeléshez használó weboldalakat is.

Ide soroljuk a különböző SEO sávokat, csereprogramokat vagy egyéb, az A weboldalról B-re és C-re mutató linkelést is. Ezeknek a linkeknek lényegében nincs semmilyen forgalma, és amellett, hogy a linkfarmok nem segítenek a weboldalának, szankciókkal is büntethetők.

6. Article spinning

Az article spinninget gyakran összekeverik a copywriting technikával. Azzal ellentétben azonban ez egy manipulatív technika, amely a Black Hat SEO technikák közé tartozik. Mit értünk alatta? Gyakran a szöveg kézi és automatikus átírását különféle változatokba a tartalom indexelése céljából a keresőmotorokban, és annak érdekében, hogy a robotok ne értékeljék ki duplikált tartalomként.

7. Hidden links

A hidden links, azaz rejtett hivatkozások olyan linkek, amelyeket csak a robot lát, a felhasználók számára nem léteznek. A linket úgy teszik láthatatlanná, hogy ugyanazt a színt használják a hiperhivatkozáshoz és a háttérhez, vagy például a CSS segítségével a képernyőn kívül helyezik el a linket.

8. Linkbait & Switch

Ez a technika – más néven Page swapping – a keresőmotorok fejlettségének köszönhetően már nem annyira hatékony. Célja, hogy egy adott cikkhez elegendő számú releváns hivatkozást szerezzünk, ezáltal jobb pozíciót érjünk el a keresési eredményekben, és például más témára változtassuk az oldal tartalmát. Ezzel ismételten megsértjük a használati feltételeket.

9. Kettőzött tartalom

Az egyedi és eredeti tartalom mindennek az alapja. Ha azonban a weboldalon több mint egyszer van feltöltve ugyanaz a tartalom, duplikált tartalomról van szó. A keresőmotorok nem kedvelik az azonos vagy nagyon hasonló tartalmakat, és ezt büntetik is. Akkor is kettőzött tartalomról beszélünk, ha például lemásoljuk a konkurencia szövegét. A szankciók mellett ilyenkor plágiummal is megvádolhatnak.

10. Linkcsere

Megszokott gyakorlat a linképítésben, hogy két weboldal megállapodik abban, hogy bizonyos aloldalaikat kölcsönösen átlinkelik egymással. Mint minden mást, a linkcserét is okosan kell kezelni. Fennáll annak a kockázata, hogy a weboldal elveszíti keményen kiharcolt pozícióit. A domainre visszamutató egyetlen link az ideális.

11. Komment spam

Ez a technika manapság már nem túl hatékony, mivel a keresőmotorok nem helyeznek akkora súlyt a kommentekben szereplő linkekre, mint régen. Vannak olyanok, akik visszaélnek azzal a lehetőséggel, hogy belefoglalják az URL-címeiket a kommentekbe, így némely kommentek elvesztik relevanciájukat. Manapság már a legtöbb blog alapértelmezetten nofollow taggel jelöli a kommentekbe írt linkeket.

Ez azt jelenti, hogy az olyan keresőmotorok, mint a Google nem követik a linket. Mindazonáltal a nofollow linkeknek is van némi alapjuk. Bizonyos mértékig kívánatosak, mivel elősegítik a weboldal természetes linkprofiljának létrehozását. Vagyis ezeknek a linkeknek is megvan a maguk értéke.

12. Visszaélés a strukturált adatokkal

A strukturált adatok ma már a webáruházak, éttermek vagy például a food blogok szerves részét képezik. Bár nincsenek hatással magának az oldalnak rangsorolására, vonzóbbá tehetik a keresési eredményt, és így növelhetik az átkattintási arányt. Egyesek visszaélnek ezzel az egyébként hasznos funkcióval is. Mégpedig úgy, hogy olyan adatokat szolgáltatnak a keresőmotoroknak, amelyekkel összezavarják őket.

Például a Black Hat SEO keretében a szerző egy hamis véleménynyilvánító oldalon öt csillaggal értékeli weboldalát, és strukturált adatokat ad hozzá, hogy oldala kiemelkedjen. Ez egy rendkívül kockázatos és büntetendő eljárás.